Marias hus handler om en reise til Havanna og om mitt møte med Maria noe som resulterte i at jeg ble boende i hennes hus i nesten 4 måneder. Prosjektet tar for seg møtet med en bemerkelsesverdig og annerledes kultur og med heksa Maria som hun selv likte å kalle seg. Jeg undersøker grensene mellom fiksjon og fakta, kunst og dokumentar og ser nærmere på hvordan man bruker virkelige modeller i et kunstprosjekt.
For å overleve i Marias hus forsøkte jeg å gjøre henne til objekt for et vagt kunstprosjekt, noe hun var velvillig innstilt til. I første etasje regjerte Maria i all sin fryktinngytende og forvirrende velde, mens jeg var henvist til min nevrotiske katalogiseringsiver og mitt forståelsesvanvidd i 2. etasje. Maria unndro seg alle kategoriseringsforsøk.
Oppholdet i Marias hus har resultert i flere arbeider, som for eksempel Ekstratur og Måleren. I Ekstratur inviterte jeg publikum hjem til min egen leilighet for å møte Maria i form av videoer vist på monitorer og projisert på vegger i alle rom. Slik ønsket jeg å la publikum tre inn i den samme rollen som jeg hadde hatt i Marias hus, der de ufrivillig ble gjort til kikkere, mens jeg selv fikk Marias rolle som den som ble utsatt for de andres blikk.