Rammen for søknaden er jakten en forsvunnet kulturavtale mellom Norge og Cuba som angivelig ble inngått på det legendariske Hotel Nacional i Havanna 16.4.1997.
Utover det har vi valgt fire tilfeldige hendelser for å undersøke hvordan de kan virke som utgangspunkt for en kunstnerisk aktivitet. Vi vet ikke om det finnes noen sammenheng mellom den personløse hånden fra et videoopptak på en dansetilstelning i Havanna, drosjesjåføren Joses lykkebringende kritt, bokseren Teofilio Stevensons høyt prissatte never og håndtrykket Abel Prieto ga Turid Birkeland etter kulturavtaleundertegningen.
Det er blant annet undersøkelsen av det igangsettende og meningsdannende vi vil fokusere på i prosjektet. Hva prosjektet vil resultere i annet enn en rekke av handlinger og bevegelser er uvisst. Slik er det nødt til å være for at prosjektet skal kunne fungere utforskende. Det viktige for oss som kunstnere er å opprettholde en egeninitiert aktivitet og fritt kunne velge når og hvordan vi presenterer resultater fra denne. Dette vil bli lagt til grunn for hvordan prosjektet vil bli gjennomført.